Erfaringer med hund på lange turer

Vi har nesten bare gode erfaringer med å ha hund med på tur. De er og opplevdes som fantastisk gode turvenner som holdt humøret oppe. Det smittet å se hundene logret med halen og utstrålte glede over å være med. Spesielt Dakota viste mye energi og pågangsmot. Hun ville fremover selv om det var dårlig føre og ruskete vær. De var alltid lojale og ble stort sett med på det vi bestemte.

Ofte kunne de gi litt ekstra hvis de så en hytte i horisonten på slutten av dagen. De koblet nok hytte sammen med mat og hvile. Når vi kom fram til hytta, og det ikke var riktig hytten kunne du se at de ble litt skuffet over at vi skulle videre. Det gikk heldigvis over på noen sekund, og snart var de i gang igjen. Da de på nytt så en hytte i horisonten gira de enda en gang opp, og slik kunne de holde på til vi kom til rett hytte.

Jeg følte at jeg kom mye nærmere hundene på turen. Vi ble et team, og de var fullverdige medlemmer i teamet som skulle fungere. Vi ble godt kjent med dem, og hva de klarer under ulike forhold. Jeg følte stor takknemmelighet for den jobben de gjorde for oss med å dra pulkene store deler av turen.

Pulk

Begge hundene hadde pulk. Vi brukte et vanlig drag som vi hadde bygde om til hundedrag. Det er beskrevet i bloggen, «Utstyr» publisert 25. april 2018.

Dakota hadde 10-15 kg, og Nuuk hadde fra 30 til 50 kg. Jeg ville ikke ha så mye på Dakota siden dette var hennes første sesong, men hun klarte seg utrolig godt. Nuuk viste vi kunne ta store lass, men vi måtte hjelpe til i nesten alle oppoverbakker. Når det var mye nedover tok vi ofte over pulkene. Både fordi det gikk fortere, fordi vi ville unngå skader og fordi hundene skulle få springe litt fritt. Det likte de selvsagt godt.

65C18F11-9678-4A1B-A0C2-C0E1EE47D658

Overnatting

De fleste DNT hyttene vi har vært innom har vært utstyrt med hunderom på en av hyttene, gjerne sikringshytta. Regelen er at når hundene er inne på DNT hyttene skal de ligge i et hundebur som står klart. Nuuk og Dakota var ikke vant til å ligge i hundebur, og ofte var det bare et hundebur. Vi valgte derfor å la hundene sove ute uansett om vi overnattet i hytte eller telt. Hundene sov i pulken eller på et underlag som vi hadde med. Vår opplevelse er at det fungerte fin. Det var bare på en plass, Bleskestadmoen, like sør for Haukeliseter fjellstue at vi tok hundene inn. Da vi kom til DNT hytta Bleskestadmoen var det veldig kaldt, 26 minus og 15 m/s. Det var heller ingen fokksnø å gjemme seg i for hundene. Nuuk pistret noe han vanligvis ikke gjør. Vi mistenkte at det kunne være fordi han syntes det var kaldt eller for mye vind. Jeg vet ikke årsaken, men det ble i alle fall stilt da vi tok hundene inn i uthuset.

130421_pla_hill_s_pd_caninedermdefense__1.jpgPRO120_1Delfia

Hundemat

Vi økte hundematen med 50% i forhold til det som var oppgitt på pakken da vi gikk Norge på langs. Dakota har slitt med våteksem så hun har anbefalt et hundefor fra veterinær for hunder med hudproblemer, Derm Defense fra Hills. For å gjøre det enkelt for oss selv lot vi begge hundene få dette hundeforet. Til sammen gav vi hundene 1,2 kg med tørrfor pr. dag. I tillegg fikk de en neve med frysetørket vom, og en skje med delfiafett. Heime bruker jeg lakseolje, men det er vanskelig å få med seg i pulken derfor Delfiafett som jeg kunne skjære opp i terninger.

Hundene gikk ikke ned i vekt, men jeg syntes de virket tynn på slutten. Det var tydelig at fettprosenten var blitt redusert og at muskelmassen hadde økt. På grunn av min bekymring fikk vi hundene sjekket både under og etter turen. Veterinærene som så på Nuuk og Dakota syntes de virket fine så vi holdte oss kanskje akkurat innenfor.

Da vi skulle bære alt på ryggen og ikke kunne bruke pulk reduserte vi mengden tørrfor til fordel for frysetørket vom. På den måten reduserte vi vekta på hundematen med 30%. Hundene elsket vom, men vi opplevde at det ble litt luft i magen så vi var etterhvert veldig nøye på at vomen var skikkelig bløytet opp før vi gav den til hundene.

Bekymringer

I den grad man kan si at det var noen minus med å ha med hundene må det først og fremst være bekymringene som fulgte med. Fikk de nok mat, gikk vi for fort, var det for varmt osv. De kan jo ikke snakke så vi måtte hele tiden tolke og gjøre vurderinger.

Dakota slet med våteksem før vi skulle dra. Vi hadde derfor med oss mye utstyr og medisiner for å takle et evt. utbrudd og for å forebygge. Heldigvis gikk det bra med Dakota, men hun ble nøye sjekket og tørket hver eneste dag.

Vi opplevde at begge hundene fikk diare da en av pakkene med hundemat som var sendt i forvegen ikke kom frem. Vi måtte improvisere med annen mat og det gikk særdeles dårlig. Det var en hendelse vi gjerne skulle vært foruten.

Nuuk ble syk og dehydrert underveis, og vi måtte avbryte turen før vi skulle. Noen ubehageligheter og arbeid fulgte med, men fordelene med å ha hunder er så mange at det uten tvil oppveide ulempene. Det syntes i alle fall vi.